tel. kom. 693-396-774
tel./fax: (71) 336 10 36
email: centrum@biomed.org.pl

Rejestracja

Objawy dysleksji
Wyszukaj w serwisie
"Nie ma obiektywnie trudnej wiedzy, 
lecz jej nabywanie może być  subiektywnie odczuwane jako trudne...
... i może być odzwierciedleniem stanu,
w którym odbija się określona sytuacja zewnętrzna lub wewnętrzna,
zatrzymująca go w realizacji dążenia i zadania."
                                                                                                                                            L. Bandura, 1968

Objawy dysleksji wskazujące na możliwość wystąpienia trudności szkolnych rodzice mogą zaobserwować we wczesnym dzieciństwie. Wtedy jeszcze trudno połączyć zachowanie i umiejętności dziecka z przyszłymi deficytami i samą dysleksją. Im dziecko jest starsze, tym bardziej jego trudności mają już specyficzny dyslektyczny charakter.
 

Jakie zatem mogą być objawy dysleksji:

  • Krzyś zamiast słowa SOK czyta KOS
  • Ala napisała w zeszycie liczbę 63 zamiast 36 i mimo, iż jest już w IV klasie wciąż liczy na palcach
  • Jasiu nie rysuje niczego innego (ani w inny niż to zwykle robi sposób) oprócz domków i statków, nawet jeśli wymaga się od niego w zadaniu konkretnych rysunków
  • Filip zadaje niedokończone pytania nie czekając na odpowiedzi
  • Kacper nie potrafi powtórzyć tego, co przed chwilą ktoś do niego powiedział
  • Basia myli określenia dziś i wczoraj i nie potrafi kolejno wymienić miesięcy w roku, mimo iż lubi dyskutować i dobrze sobie radzi w rozmowie na tematy z tym związane (np.pogoda i pory roku)
  • Ania zapomina o odrabianiu lekcji, nie pamięta gdzie położyła książkę czy zeszyt
  • Dominika czyta „zjadając” literki, tworzy (zmyśla) słowa niewystępujące w tekście
  • Piotruś przestawia literki w słowach duże i małe (agNieszKa), pisze literki odwrotnie (np. brzuszek literki b i d po niewłaściwej stronie)
  • Kasia fatalnie wypada na dyktandach, pisze słowa jak słyszy, np. jusz- już, japko- jabłko.
     
We wczesnych etapach rozwoju mówimy o ryzyku dysleksji, czyli zaburzeniach w rozwoju psychoruchowym i poznawczym, które mogą warunkować wystąpienie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu (M. Bogdanowicz). Pamiętać jednak należy, że „dziecko z ryzyka dysleksji nie musi stać się osobą z dysleksją.” (G. Krasowicz-Kupis).
 

Objawy ryzyka dysleksji w wieku niemowlęcym:

  • opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy, asymetryczne ułożenie ciała
  • opóźniony rozwój chwytu
  • opóźnienia w rozwoju mowy  - opóźnienie gaworzenia.


Objawy ryzyka dysleksji w wieku poniemowlęcym:

  • opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi
  • osłabiona sprawność manualna, nieporadna samoobsługa, mała sprawność w zabawach manipulacyjnych
  • zaburzenia w zakresie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, brak prób samodzielnego rysowania, nieumiejętność odwzorowywania linii (ok. 2 lat) i koła (3 lata),
 

Objawy ryzyka dysleksji w wieku przedszkolnym:

  • słaba koordynacja ruchów całego ciała, kłopoty z utrzymaniem równowagi
  • słaba sprawność rąk
  • zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa: trudności z konstruowaniem budowli z klocków, kłopoty z układankami, puzzlami, problemy i niechęć do  rysowania, nieprawidłowy chwyt, trudności w czynnościach samoobsługowych
  • opóźniona lateralizacja, brak przejawów preferencji ręki
  • słaba orientacja w schemacie ciała
  • opóźniony lub zaburzony rozwój mowy: przekręcanie wyrazów, trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów i aliteracji
  • trudności z zapamiętywaniem wierszyków, piosenek, sekwencji nazw)
  • mały zasób słów, duża liczba błędów gramatycznych
  • zaburzone procesy automatyzacji w obszarze integracji percepcyjno-motorycznej.
 

Objawy ryzyka dysleksji u dziecka 6-letniego:

  • obniżona sprawność ruchowa, kłopoty z równowagą, obniżona sprawność manualna, niepoprawne rysowanie lub malowanie, trudności z wycinaniem
  • ateralizacja opóźniona, nieustalona
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej: trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki, trudności z odwzorowywaniem (szlaczki, figury), problemy z  różnicowaniem kształtów
  • opóźniony lub zaburzony rozwój mowy: wady wymowy, przekręcanie wyrazów, błędy gramatyczne, zaburzenia słuchu fonematycznego, trudności w zapamiętywaniu wierszy,serii poleceń i nazw
  • opóźnienie rozwoju orientacji w schemacie ciała: trudności ze wskazywaniem stron ciała i przestrzeni
  • zaburzenia orientacji w czasie – trudności z określaniem pory dnia, roku, daty
  • trudności w opanowaniu podstaw nauki czytania i pisania: wolne tempo czytania, głoskowanie i kłopoty z syntezą lub szybkie tempo czytania , przekręcanie wyrazów, problemy ze zrozumieniem
  • nieprawidłowy kierunek pisania liter, wyrazów. (G. Krasowicz-Kupis).

W przypadku zauważenia omówionych trudności, należy zgłosić się z dzieckiem na diagnozę psychologiczno-pedagogiczną w celu oceny ryzyka wystąpienia dysleksji lub zdiagnozowania dysleksji rozwojowej oraz ustalenia najwłaściwszych dla dziecka form i sposobów pracy terapeutycznej.  Ważna jest świadomość, że im wcześniej zostaną podjęte działania wspierające rozwój dziecka, tym efekty pracy będą lepsze.

Czytaj więcej...